Hobbival egy teljesebb életért. Legyen hobbid!

Hobbitippek Mindenkinek

Hobbitippek Mindenkinek

Szájharmónika

2017. május 07. - Kacagó gerle

Felnézek azokra az emberekre, akik tudnak valamilyen hangszeren játszani. Sajnos én nem jártam zeneiskolába gyerekkoromban, és gitározni sem tanultam meg tinédzserként. Mivel nem szerettem volna, hogy a zenélés teljes mértékben kimaradjon az életemben, ezért jó lett volna megtanulni egy hangszeren játszani.Olyan hangszer érdekelt, amely nem olyan nagyon drága, és a hangja nem olyan hangos, hogy az egész társasház hallja amikor gyakorlok. A választásom a szájharmónikára (magyar nevén, herfli) esett.

Forrás: bluesharp.ca

Kinek való? Zenészeknek, akik játszanának egy új hangszeren. Kezdőknek, akik meg szeretnének tanulni zenélni. Ha szereted a blues zenét, akkor egy kiváló választás lehet a herfli.

Mit kell csinálni? Fújni és szívni a levegőt a szájharmónika lyukain keresztül. Idővel szép hangokat fogsz előcsalogatni a hangszerből.

Mikor tudsz vele foglalkozni? Szerencsés esetben munka után, otthon. Illetve autóban is lehet, amíg várakozol. Továbbá javasolt egy hely (woodshed), ahova félre tudsz vonulni, és koncentrálni tudsz a játékra.

Miért érdemes vele foglalkozni? A zenélés örömet okoz. Ha eljutsz egy megfelelő szintre, akkor gitár mellé kiváló szólóhangszer lehet a herfli. Egy tábortüzes összejövetelt például nagyon fel tud dobni egy gitáros/herflis duó.

Hogyan lehet játszani rajta? Lehet hagyományosan. Ilyenkor csak fújni vagy szívni kell a levegőt a harmónikán keresztül. Gyerekdalokat lehet ilyen módszerrel játszani. Illetve van a bluesos stílus is. Itt meg kell hajlítani a hangokat. Ez természetesen nehezebb, azonban szebb hangokat lehet képezni.

Mennyibe kerül? Viszonylag olcsón el lehet indulni. Egy jó szájharmónika "C" dúrban kb 8000 Ft. Ha szeretnél más hangnemben is játszani, akkor kell venni további herfliket. Illetve a szájharmónikák hamar tönkre tudnak menni, ha rosszul bánnak velük.

Két éve vásároltam meg az első szájharmónikámat, egy Hohner Bluesharpot. Mivel nem igazán vagyok zeneileg képzett, ezért tudtam hogy nehezen fog menni a tanulás. Az első nagy próbatétel az, hogy az ember meg tudjon szólaltatni egy hangot egy lyukon keresztül. Alapvetően két fajta technika létezik: puckering (spicc technika) és a tongue blocking (takarásos technika). A kezdőknek a puckering az ajánlott. A tongue blocking technika használata inkább a blues játszásához való.

Vásároltam további két szájharmónikát is. Egy Suzuki Bluesmastert (C-dúr) és egy Hohner Golden Melodyt (A-dúr). A Suzuki Bluesmasteren gyakorlok, mivel könnyebben meg tudom hajlítani a hangokat és a számat sem bántja a fedőlemez.

A tanuláshoz először a Pribojszki Mátyás által írt  Herflisuli c. könyvet használtam. Kezdésnek ez nagyon jó. Utána megpróbáltam videókat nézni a Youtube-on. Azonban nem találtam számomra megfelelő ingyen anyagot. Ezért úgy döntöttem, hogy beruházok egy tananyagra. Annie Rainestől vettem meg egy oktatóvideó sorozatot. Nagyon megérte. Továbbá Tomlin Leckie videóit szoktam még használni tanulásra.

 

Érdekességek

  • Jesse James idősebb fivérénél Franknél volt egy szájharmónika, amelyik állítólag megmentette az életét. Lelőtték, azonban a golyót felfogta a szájharmónika.
  • Egy felfedezőnek szintén megmentette az életét ez a hangszer az Amazonas őserdőjében. Elfogták a helyi őslakosok és meg akarták ölni. Azonban ő elővette a szájharmónikáját, majd játszott nekik. Tetszett nekik a játék, ezért életben hagyták.
  • Számos filmben található híres szájharmónikás jelenet:

Volt egyszer egy vadnyugat

Utolsó tangó Párizsban

Szabadítsátok ki Willyt

Források és További Hasznos Információ

http://www.playhohner.com/instruments/harmonica/ - az egyik népszerű szájharmónikagyártó honlapja

http://www.suzukimusic.com/harmonicas/ - egy másik népszerű szájharmónikagyártó honlapja

http://www.pribojszki.hu/hu - az egyik legnépszerűbb magyar szájharmónikás.

http://www.harmonicashop.hu/ - itt is lehet Magyarországon szájharmónikát rendelni.

http://www.paulandannie.com/mojorodeo/lessons - Tőle vásároltam egy oktató videó sorozatot. Nagyon jó.

http://www.modernbluesharmonica.com/home.html - Adam Gussov honlapja. Kiváló zenész és oktató. Mellesleg egyetemi oktató.

http://www.tomlinharmonicalessons.com/ - Tomlin Leckie honlapja. Rengeteg ingyenes tananyag van rajta. Nagyon hasznos.

Hohner Harmonica Pocket Guide - A Hohner szájharmónikákhoz adják.

A bejegyzés trackback címe:

https://hobbitippek.blog.hu/api/trackback/id/tr9912478343

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.
süti beállítások módosítása